Bereid je bedrijf en medewerkers voor op de toekomst
De Stichting Bakkracht helpt met het Bedrijfsontwikkelplan bakkerijen op weg naar een duurzame toekomst.
Het Bedrijfsontwikkelplan
- is er voor ambachtelijke en industriële bakkerijen;
- ondersteunt bij het gericht opleiden van medewerkers, zodat zij gemotiveerd en duurzaam inzetbaar zijn en blijven;
- geeft aan waar het bedrijf naartoe wil, welke kennis, vaardigheden en functies hiervoor nodig zijn, en hoe medewerkers zich kunnen ontwikkelen binnen de ontwikkeldoelen van het bedrijf en hun eigen behoeftes;
- is een samenwerking tussen Wecreate Consulting en Stichting Bakkracht. Het wordt gesubsidieerd door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf en Food in Transitie 2030 (opent in nieuw venster) – Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Hoe werkt het Bedrijfsontwikkelplan?
De vraag en de intake
Het traject van het Bedrijfsontwikkelplan begint met een vraag over je bedrijf, op het vlak van strategie of leren. Het is geen probleem als die vraag nog niet tot in detail geformuleerd is, als je maar helder hebt wat je wilt bereiken. Tijdens de intake kan de vraag zo nodig aangescherpt worden. Een paar voorbeelden van vragen waarmee je als bedrijf bij het Bedrijfsontwikkelplan aan de slag kunt gaan:
- Welke trends en ontwikkelingen hebben invloed op ons bedrijf en hoe kunnen we onze bedrijfsstrategie daarop aanpassen?
- Hoe kunnen we als bedrijf of team wendbaar worden, zodat we kunnen omgaan met de veranderingen die op ons afkomen?
- We willen in ons bedrijf leren en ontwikkelen stimuleren; hoe pakken we dat aan?
- Welke leer- en ontwikkelbehoefte hebben onze medewerkers?
Kick-off en drie sessies
Na een online kick-off van een uur volgen er drie fysieke gesprekssessies met de ondernemer of directie, leidinggevenden en maximaal 10 medewerkers. Het is aan te raden om daarbij medewerkers uit alle afdelingen of functies in het bedrijf te betrekken, zoals verkoop, productie, logistiek, magazijn, technische dienst of kwaliteit. De gesprekssessies duren 2,5 uur en gaan over de wensen voor de toekomst en waar de ontwikkelbehoeftes liggen:
Sessie 1: focus op de organisatie
- Wat is de geschiedenis van het bedrijf?
- Waar staat het bedrijf nu?
- Hoe ziet de organisatiecultuur eruit?
- Waar wil de ondernemer heen?
Sessie 2: focus op de medewerkers
- Welke ambities hebben medewerkers?
- Welke kennis en vaardigheden zijn nodig om de doelen te realiseren?
Sessie 3: actieplan opstellen
Koppelen van de uitkomsten van de eerste twee sessies tot een concreet en praktisch advies, onder andere over hoe het bedrijf met zijn medewerkers kan werken aan leren en ontwikkelen.
Derkjan Marsman, hr-adviseurWe hebben gemerkt hoe waardevol het is om onze werknemers mee te nemen in onze toekomstplannen.
Bakkerij Smithuis (Oldenzaal) en Bakkerij Faber (Hoogeveen)
Wat investeer je als bedrijf in het Bedrijfsontwikkelplan?
- Dankzij subsidie van het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf en Food in Transitie 2030 kunnen bakkerijen in 2024 tegen een geringe eigen bijdrage deelnemen aan het Bedrijfsontwikkelplan.
- Daarnaast investeer je als leidinggevende(n) of ondernemer tijd:
- 0,5 uur contact met Stichting Bakkracht
- 0,5 uur invullen intakeformulier
- 1 uur online kick-off
- 3 keer 2,5 uur gesprekssessies
- 1 uur bespreken Bedrijfsontwikkelplan
- Ook de medewerkers van het bedrijf investeren tijd in het traject: 3 keer 2,5 uur voor de fysieke sessies en eventueel 10 minuten voor een korte huiswerkopdracht als die voor het traject nodig is.
- Afhankelijk van de uitkomsten van het Bedrijfsontwikkelplan zijn er kosten voor het uitvoeren van de stappen uit het stappenplan. Dat is zeker niet altijd nodig, want vaak gaat het om zaken als leren op de werkplek of elkaar feedback geven; oplossingen die dus niet veel geld of inspanning kosten.
Wat levert het Bedrijfsontwikkelplan op?
- Een concreet advies en duidelijk stappenplan. Dit geeft het bedrijf de regie over de noodzakelijke ontwikkeling van medewerkers, en maakt duidelijk hoe leidinggevenden en medewerkers deze kunnen realiseren.
- Draagvlak, motivatie en onderling begrip. Bij het maken van het plan werken leidinggevenden en medewerkers interactief samen aan praktische en concrete uitkomsten. Medewerkers worden daarbij uitdrukkelijk betrokken. Dit vergroot het draagvlak en motiveert iedereen in het bedrijf om met de uitkomsten aan de slag te gaan. Bovendien zorgt het voor een groepsgevoel en creëert het onderling begrip voor elkaars werk en zienswijzen.
Voorbeelden van concrete stappen in het stappenplan zijn:
- Een of meer medewerkers laten meelopen met een collega om kennis op te doen en begrip te krijgen van andere taken.
- Elke maand of elk kwartaal tijd vrijmaken voor proefbakken, het aanpassen van recepturen of bedenken van nieuwe producten.
- Tijd vrijmaken om met medewerkers te spreken over leren en ontwikkelen, om helder te krijgen wat ze graag willen leren en hoe dat te realiseren is.
- Het komende jaar een praktijkbegeleider opleiden.
- Binnen een jaar 10% van de operators een specifieke training laten volgen.
Aanmelden of meer informatie
In 2024 is een nieuwe ronde van het Bedrijfsontwikkelplan gestart. Ambachtelijke en industriële bakkerijen kunnen, dankzij subsidie van het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf en Food in Transitie 2030, tegen een geringe eigen bijdrage deelnemen aan het Bedrijfsontwikkelplan.
Aanmelden kan bij Stichting Bakkracht: info@bakkracht.nl. Daar kun je ook terecht voor meer informatie.
Meer ervaringen: de Pilot Bedrijfsontwikkelplan
In februari 2022 startte een pilot met 14 bakkerijen die positieve ervaringen opleverde. Meer daarover lees je in de Eindevaluatie pilot Bedrijfsontwikkelplan.