Cover voor Gezond nachtwerk

Gezond nachtwerk

In de bakkerijsector is nachtwerk een vast gegeven. Door bij slaap en voeding rekening te houden met de effecten van de biologische klok, werk je ook veilig en gezond in de nacht. Hieronder staat hoe dat werkt, en vind je handige tips voor gezond nachtwerk.

Nachtwerk en je biologische klok

De biologische klok stuurt veel processen in het lichaam direct aan. In de nacht staan veel functies in het lichaam op een laag pitje, zoals de spijsvertering, de lichaamstemperatuur, hormoonspiegels en de urineproductie.

Verstoring van de biologische klok kan lichamelijke klachten veroorzaken, zoals spijsverteringsklachten, hart- en vaatziekten, diabetes en depressie. Veel mensen ervaren door het nachtwerk slaapproblemen en raken vermoeid. Daardoor ben je minder alert en dat kan weer gevolgen hebben voor de veiligheid op het werk.

Tips voor gezond nachtwerk

Daglicht en voeding geven je lichaam belangrijke signalen. Door bewust met daglicht, beweging en voeding om te gaan, houd je jezelf gezond en uitgerust. Deze tips helpen daarbij:

Tips voor eten en drinken

  • Eet ’s nachts lichte maaltijden.
  • Eet tussendoor geen vette producten, zoals chips, en beperk de hoeveelheid suiker. Eet tussendoor liever noten en groente.
  • Houd een regelmatig patroon aan van drie maaltijden per dag:
    • ’s avonds een warme maaltijd
    • in de nacht een lichte maaltijd (de ‘lunch’)
    • ’s ochtends een licht ontbijt voor het slapen
    • eet tijdens de avondmaaltijd en ’s nachts vooral eiwitten, want eiwitten houden je wakker; eiwitten zitten onder andere in zuivelproducten, (mager) vlees, magere vis, peulvruchten, kaas en noten
  • Drink veel water en thee.
  • Wees matig met koffie en alcohol, want alcohol zorgt ervoor dat je minder diep slaapt.

Tips voor frisse lucht en beweging

  • Neem voldoende pauze.
  • Een kort dutje van 10 tot 20 minuten kan wonderen doen.
  • Ben je wakker? Ga dan naar buiten! Dit is met name belangrijk om voldoende natuurlijk licht te krijgen.
  • Zorg voor voldoende beweging. Op het werk beweeg je al, maar dit is eenzijdig. Houd je conditie op peil.

Nachtwerk in de CAO Bakkersbedrijf

Nachtwerk is in de CAO Bakkersbedrijf gedefinieerd als een dienst die eindigt na 2.00 uur. In de CAO Bakkersbedrijf is over nachtwerk afgesproken dat:

  • per jaar maximaal 140 nachtdiensten mogen worden ingepland;
  • per 2 weken maximaal 38 uur tussen 0.00 uur en 6.00 uur mag worden gewerkt;
  • in ambachtelijke bakkerijen alleen bij calamiteiten, in een periode van 4 weken tot maximaal 20 nachtdiensten mogen worden ingepland;
  • na een serie van 3 tot en met 6 nachtdiensten een rustperiode van minimaal 36 uur is.

Let op: voor leerlingen gelden aparte regels. Deze staan in de cao.