De bakkerijsector heeft grote behoefte aan instroom van nieuwe medewerkers. Om meer jongeren te interesseren in een bakkerijopleiding en het werk in de bakkerij, creëert Stichting Bakkracht met een imagocampagne een positief en realistisch beeld van de sector. Deze campagne boekte de afgelopen maanden goede resultaten.
Het succesvolle en veelbezochte online platform Wereld van de Bakkerij (opent in nieuw venster) is de basis voor de imagocampagne. Leerlingen en studenten van het (v)mbo vinden er alle opleidingen waarmee ze in de ambachtelijke of industriële bakkerij aan de slag kunnen, en verhalen van studenten over hun opleiding en werk, in tekst en beeld.
Campagnes
Rondom de Wereld van de Bakkerij start Bakkracht regelmatig deelcampagnes, zegt Carla Zwierstra, directeur van Stichting Bakkracht. “Bijvoorbeeld de campagne om jongeren te stimuleren naar een ROC of AOC bij hen in de buurt te gaan voor een open dag of informatie. En de campagne Bijbaan in de bakkerij was er dit voorjaar op gericht om jongeren via een (bij)baan te laten kennismaken met het vak en de branche. Onderdeel van die campagne was een sollicitatieformulier waarmee ze naar hun lokale bakker konden stappen. De campagnepagina op de Wereld van de Bakkerij werd meer dan 10.000 keer bekeken en er zijn ruim 400 sollicitatieformulieren gedownload.”
Carla Zwierstra, directeur Stichting BakkrachtOnze berichten, filmpjes en beelden op onder andere TikTok en Facebook bereiken veel jongeren.
Vmbo’ers enthousiast maken voor bakkerij
Leerlingen van vmbo-scholen zonder bakkerij- of horecarichting vinden vaak lastig de weg naar een bakkerijgerichte mbo-opleiding, omdat zij er op school niet mee in aanraking komen. Stichting Bakkracht stelt daarom, in samenwerking met Stichting Vakbekwaamheid Horeca, sinds dit jaar een vmbo-lespakket beschikbaar. Leerlingen maken daarmee onder andere door een praktijkles kennis met het bakkersvak. Daardoor kunnen ze bewuster kiezen voor een bakkerijgerichte opleiding.
“Met het pakket bereiken we een bredere groep vmbo’ers die we enthousiast kunnen maken voor de sector; een andere manier om de instroom te bevorderen”, licht Carla Zwierstra toe. Ook rondom dit pakket liep een succesvolle mediacampagne: het pakket is tot nu toe door 39 scholen besteld en ruim 1200 leerlingen zijn ermee aan de slag gegaan.
Sociale media als sleutel
Sociale media hebben in de campagnes een sleutelrol om de bakkerij onder de aandacht te brengen als een aantrekkelijke opleidings- en beroepskeuze. Carla Zwierstra: “Onze berichten, filmpjes en beelden op onder andere TikTok en Facebook bereiken veel jongeren. Een belangrijk deel van hen klikt vervolgens door naar de Wereld van de Bakkerij: de meeste bezoekers van het platform komen via sociale media, en het aantal bezoekers piekt tijdens campagnes. De meesten daarvan bezochten het platform bovendien nog niet eerder. Door sociale media in te zetten, bereiken we dus veel nieuwe geïnteresseerden in onze branche. Een hogere instroom in de branche realiseer je weliswaar niet van vandaag op morgen, maar met deze campagnes leggen we daarvoor alvast wel een fundament.”