Cover voor Jongeren positiever over bakkerij dan branche zelf

Jongeren positiever over bakkerij dan branche zelf

Onderzoek naar imago van werken in de bakkerijbranche

Hoe kijken jongeren aan tegen het werken als bakker, banketbakker en patissier? Bureau Coen, gespecialiseerd in jongerencommunicatie, onderzocht dit in opdracht van de Stichting Bakkracht. De verrassende conclusie van dat onderzoek: jongeren hebben een positief beeld van de bakkerijbranche en dat beeld is veel positiever dan de branche zelf uitdraagt.

Het onderzoek is uitgevoerd onder vmbo-leerlingen en mbo-studenten, en onder studenten en afhakers van een bakkersopleiding. De Stichting Bakkracht wilde weten welk beeld deze jongeren hebben van de branche. Bakkracht wil namelijk meer jongeren enthousiast maken voor een studie waarmee ze in de bakkerijbranche kunnen gaan werken. Ook wil Bakkracht weten hoe studenten en hun begeleiders een goed beeld krijgen van het bakkersvak.

Drie uitdagingen voor de branche

Uit het onderzoek komen drie belangrijke uitdagingen tevoorschijn:

  1. De bakkerijbranche heeft een imagoprobleem, dat wordt gevoed door de branche zelf. Het beeld dat jongeren van de bakkerijbranche hebben, klopt niet met het beeld dat de branche zelf uitdraagt.
  2. Er bestaat geen goede route van het voortgezet onderwijs naar het bakkerijonderwijs. Hierdoor komen leerlingen niet op het juiste pad terecht om de diverse bakkersopleidingen te ontdekken.
  3. Informatie over het bakkersvak, de opleidingen en de branche is nergens overzichtelijk te vinden.

Positief onder de aandacht brengen

Jongeren hebben een positief beeld van de bakkerijbranche. Zij noemen ‘patisserie’, ‘brood bakken’ en ‘klanten blij maken’ als positieve gedachten bij het bakkersvak. Hun ouders noemen ‘specialist’, ‘echt vak’ en ‘gezond’ als positieve gedachten.

Maar de bakkerijbranche zelf noemt vooral zaken als ‘vroeg opstaan’, ‘relatief laag loon’, ‘‘s nachts werken’ en ‘hygiënemaatregelen’ en draagt deze ook uit. Zo gaat de branche in tegen het positieve beeld dat liefhebbers van de bakkerijbranche hebben. Daardoor haken deze liefhebbers alsnog af.

Bureau Coen (opent in nieuw venster) adviseert om de branche te informeren over de negatieve gedachten die zij verbinden aan werken in de bakkerijbranche en deze te voorkomen als dat kan. De nadruk moet juist komen te liggen op de positieve gedachten die jongeren en ouders verbinden aan de bakkerijbranche. Ook kunnen deze punten worden gebruikt om de sector juist en positief onder de aandacht te brengen.

Communicatie met jongeren

Bureau Coen geeft de branche de volgende adviezen om te communiceren met jongeren:   

  1. Verzamel alle informatie over de bakkerijsector online en op één plek.
  2. Zet bij voorkeur socialmediacampagnes in.
  3. Bied gastlessen aan, zodat jongeren een goed beeld krijgen van het bakkersvak.
  4. Maak jongeren enthousiast door aanvullende challenges aan te bieden.
  5. Laat scholen een goede bemiddelaar zijn voor kennismaken met de bakkerijopleidingen.
  6. Laat jongeren de echte verhalen horen van echte studenten.
  7. Laat jongeren stap voor stap kennismaken met de bakkerswereld.
  8. Licht ambassadeurs in de sector goed voor, zodat hun verhaal aansluit bij de wensen en behoeften van de doelgroep.

Route naar bakkerijopleidingen

De ideale route voor jongeren om uiteindelijk bij bakkerijopleidingen uit te komen, bestaat uit kleine stappen die Stichting Bakkracht kan aanbieden. Het gaat dan bijvoorbeeld om praktijkmodules, kantine-take-overs, foodtrucks op schoolpleinen of profielkeuzetesten.

Bureau Coen geeft de volgende adviezen voor de juiste route:

  1. Laat leerlingen al vanaf het tweede schooljaar kennismaken met de bakkerswereld.
  2. Informeer jongeren stap voor stap en laat ze stap voor stap de wereld van de bakkers ontdekken.
  3. Zet alles op één platform. Jongeren willen niet zoeken, maar vinden.
  4. Pas het beeld aan dat de branche uitdraagt, zodat het aansluit bij hoe jongeren over de branche denken.
  5. Zorg dat de gedachten die jongeren aan de branche verbinden het uitgangspunt in de communicatie zijn.
  6. Laat tijdens meeloopdagen alle aspecten van de bakkerijwereld zien.
  7. Start een activatiecampagne na de profielkeuze.
  8. Haak aan bij bestaande projecten en stap in bij nieuwe projecten.
  9. Ontwikkel een decanenpakket namens de bakkerijbranche, zodat decanen goed en volledig worden geïnformeerd over de mogelijkheden.

Meer weten?

Wil je meer weten over de Stichting Bakkracht of het onderzoek van Bureau Coen? Neem dan contact op met Carla Zwierstra (06 – 83 22 87 28 of carla.zwierstra@bakkracht.nl).

Nieuws van Bakbekwaam in je mailbox?

Wil je eenvoudig op de hoogte blijven van actuele informatie op Bakbekwaam? Abonneer je dan op de Bakbekwaam-nieuwsbrief, en ontvang maandelijks al het nieuws over leren en werken in je mailbox!

Nieuws uit de branche