Cover voor Nieuwe generatie

Nieuwe generatie

Jonge medewerkers werven en behouden

Hoe vind je jonge medewerkers en zorg je ervoor dat ze bij jou blijven werken? Door in te spelen op de behoefte en wensen van jonge mensen. Maar wat zoeken zij in hun werk? Wat boeit ze? Wat vinden ze belangrijk, en waarom willen zij in de industriële of ambachtelijke bakkerij werken? Om dat te achterhalen, is Bakbekwaam de campagne Nieuwe generatie gestart.

Bakbekwaam interviewde Willem, Noa, Jelle, Esmee, Petru en Dawid: jonge medewerkers van zowel industriële als ambachtelijke bakkerijen. Zij vertellen wat ze belangrijk en mooi vinden in hun werk, en zo hoor je als werkgever precies hoe je jonge medewerkers werft, boeit en behoudt! Je kunt de interviews onder aan deze pagina allemaal bekijken.

Creativiteit, groeien en veilig en gezond werken zijn belangrijk

Uit de gesprekken kwam naar voren dat jonge medewerkers graag hun eigen creativiteit in hun werk leggen: ze vinden het mooi om te kunnen experimenteren met smaken en het uiterlijk van een product. Ook vinden ze het leuk om deel te nemen aan wedstrijden, zowel voor de waardering als om te kunnen groeien in hun vak. Ook veilig en gezond werken is belangrijk voor de nieuwe generatie. Daarom besteedt Bakbekwaam daaraan de komende tijd ook veel aandacht.

Er zijn telkens nieuwe technieken die je onder de knie wilt krijgen, en dat geldt ook voor de smaken: het vak stopt eigenlijk nooit. Dát is het leuke aan het vak.

Willem van de Ven, student Boulanger

Wil je als werkgever op de hoogte blijven van wat jonge mensen drijft, en van onderwerpen als instroom van nieuwe medewerkers in de branche en opleiden en ontwikkelen? Abonneer je dan op de Bakbekwaam-nieuwsbrief over Imago, instroom, opleiden en ontwikkelen.

Jonge mensen aan het woord

Ben je zelf een jonge bakkerijmedewerker, of volg je een opleiding om in de bakkerij aan de slag te gaan? Dan hoort Bakbekwaam graag van je wat jij mooi vindt aan je werk of (toekomstige) vak! Laat het ons weten door te mailen naar de Bakbekwaam-redactie, en wie weet gebruiken we jouw reactie op onze sociale media!

Bekijk de interviews met jonge medewerkers