Cover voor Imago en instroom

Imago en instroom

De bakkerijsector heeft behoefte aan instroom van nieuwe medewerkers. Veel van de mensen die nu in de sector werken, gaan namelijk de komende jaren met pensioen of gaan minder werken. Stichting Bakkracht richt zich daarom op het bevorderen van de instroom door jongeren en zij-instromers. Daarvoor is het belangrijk dat meer mensen weten welke interessante mogelijkheden de bakkerijsector biedt en welke opleidingen je daarvoor kunt volgen. Op deze pagina lees je wat Stichting Bakkracht doet om dit voor elkaar te krijgen.

Jongeren en zij-instromers

Om de instroom in de bakkerijsector te vergroten, richt Bakkracht zich op vmbo-leerlingen en mbo-studenten, en op zij-instromers. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die op dit moment werkloos zijn of van baan willen veranderen.

Om meer nieuwe medewerkers te werven, is het daarnaast belangrijk dat jongeren en zij-instromers een positief en realistisch beeld hebben van het werken in de bakkerij en de kansen die de sector biedt. Daarom werkt Bakkracht ook aan een goed imago (beeld) van de bakkerijsector. Dat doet Bakkracht onder andere door onderstaande activiteiten en door intensief te communiceren via (sociale) media.

Wereld van de Bakkerij

Het online platform Wereld van de Bakkerij (opent in nieuw venster) is dé plek waar (v)mbo’ers informatie over bakkerijopleidingen en het werk in de bakkerij kunnen vinden. Ze vinden er alle opleidingen waarmee ze in de ambachtelijke of industriële bakkerij aan de slag kunnen, en verhalen van studenten over hun opleiding en werk, in tekst en beeld.

Het platform vormt ook de basis voor andere activiteiten en campagnes via (sociale) media, zoals de campagne om jongeren te stimuleren naar een ROC of AOC in de buurt te gaan voor een open dag of informatie.

Homepage van de Wereld van de Bakkerij

Bijbaan in de bakkerij

De campagne Bijbaan in de bakkerij (opent in nieuw venster) liet jongeren in het voorjaar van 2024 via een (bij)baan kennismaken met het bakkersvak en de sector. Zij konden bijvoorbeeld een sollicitatieformulier downloaden waarmee ze bij hun lokale bakker konden solliciteren. De campagnepagina op de Wereld van de Bakkerij is in die periode meer dan 10.000 keer bekeken en er zijn ruim 400 sollicitatieformulieren gedownload.

De campagne Bijbaan in de bakkerij laat jongeren kennismaken met het bakkersvak en de sector

FutureMakers

FutureMakers (opent in nieuw venster) brengt bedrijven in de bakkerijsector en voedingsindustrie in contact met hun nieuwe medewerkers of stagiairs. Regelmatig worden er evenementen georganiseerd waar bedrijven, studenten en zij-instromers kunnen mixen en matchen.

Vmbo-lespakket

Leerlingen van vmbo-scholen zonder bakkerij- of horecarichting maken op school geen kennis met de bakkerij. Daardoor kiezen zij meestal niet voor een bakkerijgerichte mbo-opleiding. Stichting Bakkracht stelt daarom sinds dit jaar een vmbo-lespakket beschikbaar, in samenwerking met Stichting Vakbekwaamheid Horeca. Het pakket bevat onder andere een praktijkles waardoor ook deze groep vmbo’ers kennismaakt met het bakkersvak en zo bewuster kan kiezen voor een bakkerijgerichte opleiding.

Het pakket is tot nu toe door vele scholen besteld. Al meer dan 1200 leerlingen zijn ermee aan de slag gegaan. Decanen die geïnteresseerd zijn het vmbo-lespakket of onderdelen daarvan, kunnen dit aanvragen op de Decanenpagina van de Wereld van de bakkerij (opent in nieuw venster).