Cover voor Wereld van de Bakkerij live

Wereld van de Bakkerij live

Nieuw online platform inspireert en informeert jongeren

Het nieuwe online platform Wereld van de Bakkerij is op 1 februari 2023 live gegaan: op de homepage lezen bezoekers in grote letters ‘Welkom in de wereld van de bakkerij!’ Het platform is een initiatief van de Stichting Bakkracht. Het maakt jongeren niet alleen enthousiast voor het bakkersvak, maar zet ze ook op de juiste route naar de gewenste opleidingen.

Wereld van de Bakkerij bundelt informatie

In het voorjaar van 2022 voerde Bureau Coen een onderzoek uit onder jongeren, in opdracht van Stichting Bakkracht. Uit dat onderzoek bleek onder meer dat informatie over het bakkersvak, de opleidingen en de branche nergens overzichtelijk te vinden is. Bovendien is er geen goede routing vanuit het voortgezet onderwijs naar bakkerijopleidingen. Hierdoor worden leerlingen niet op het spoor gezet om bakkerijopleidingen te ontdekken.

Met deze concrete conclusies is de Stichting Bakkracht daadkrachtig aan de slag gegaan. Het resultaat is een online platform waar vmbo-jongeren volop informatie en inspiratie vinden.

“Wereld van de Bakkerij zal steeds verder groeien met nieuwe filmpjes, vragen, interviews, projecten en activiteiten.”

Carla Zwierstra, Stichting Bakkracht

“Op dit moment staat alle algemene informatie over bakkerijopleidingen en scholen in Nederland al op het platform”, aldus Carla Zwierstra, directeur van Stichting Bakkracht. “Daarnaast is er een pagina met veelgestelde vragen, die steeds verder wordt uitgebreid met relevante vragen van jongeren. Ook staat er een interview met een mbo-leerling op de website. Later dit voorjaar plaatsen we meer interviews met jongeren op school en in bakkerijen online. Bovendien voegen we dan enkele filmpjes over deze jongeren toe. Activiteiten die we als stichting organiseren voor vmbo-jongeren worden uiteraard ook op het platform aangekondigd en besproken. Zo zal Wereld van de Bakkerij (opent in nieuw venster) steeds verder groeien met nieuwe filmpjes, vragen, interviews, projecten en activiteiten.”

Socialmediacampagne rondom Wereld van de Bakkerij

Naast de lancering van het platform komt er dit voorjaar ook een socialmediacampagne. Deze campagne leidt vmbo-leerlingen in hun derde en vierde leerjaar naar het platform voor meer informatie. “Het platform Wereld van de Bakkerij is ontwikkeld nadat we diverse testen hebben gedaan met jongeren. Zo hebben we onderzocht wat hun voorkeuren zijn met het oog op design, teksten, functionaliteit en beeldmateriaal”, aldus Carla Zwierstra. “De site zou de doelgroep dus optimaal moeten aanspreken.”

Drie platforms voor geïnteresseerden

De bakkerijbranche kent straks drie verschillende platforms om geïnteresseerden in het bakkersvak te enthousiasmeren en te informeren:

  • Vanuit het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf zijn dit www.bakbekwaam.nl voor werkenden,  leidinggevenden of ondernemers en www.wereldvandebakkerij.nl (opent in nieuw venster) voor jongeren.
  • De Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV) lanceert binnenkort de website www.bakkerisdebasis.nl (opent in nieuw venster). Dit platform is bedoeld voor zij-instromers en nieuwe ondernemers.

Nieuws uit de branche