Hoe krijgen we jongeren als nieuwe medewerkers in de bakkerijsector? En hoe houden we ze betrokken bij de bakkerij? Stichting Bakkracht werkt samen met jongerenspecialist Bureau Coen aan het aantrekkelijk maken van de bakkerijbranche voor jongeren. Om te zorgen dat zij zich op hun plek voelen tijdens hun stage of een baan, is een workshop jongerencommunicatie ontwikkeld.
De workshops zijn bedoeld voor ondernemers, leidinggevenden en praktijkopleiders in ambachtelijke en industriële bakkerijen en worden gekoppeld aan branchebijeenkomsten in 2023 en 2024.
“Boomers, oftewel mensen van zekere leeftijd, houden van eigen initiatief tonen en veel zelf ontdekken”, zegt Carla Zwierstra, directeur van Stichting Bakkracht. “De nieuwe generatie arbeidskrachten heeft behoefte aan duidelijke instructies en gebaande paden. Dat staat behoorlijk haaks op elkaar, waardoor het risico op miscommunicatie groot is. De wereld verandert, dus de behoeftes van jongeren ook. Om jongeren aan te trekken en te behouden binnen onze sector, zullen wij daarop moeten inspelen.”
Workshop jongerencommunicatie: concrete tips
In de praktische workshops over jongerencommunicatie leren ondernemers, leidinggevenden en praktijkopleiders hoe zij het beste met jongeren in hun bedrijf kunnen communiceren. “Op confronterende, herkenbare en humoristische wijze leer je begrijpen wat je concreet kunt doen om jongeren aan te spreken”, aldus Zwierstra. “Dat begint al tijdens een sollicitatiegesprek of bij de verwachtingen van hun eerste stage- of werkdag. In de workshops krijg je concrete tips, die je direct kunt toepassen in de omgang met jongeren in een bakkerij. Bureau Coen praat regelmatig mét jongeren – en niet alleen óver jongeren. Daardoor weten de medewerkers precies wat er speelt.”
De workshops jongerencommunicatie worden gekoppeld aan branchebijeenkomsten in 2023 en 2024. Ze kunnen ook op ROC’s en AOC’s worden gegeven, gericht op praktijkbegeleiders.
Imago van en instroom in de branche
Stichting Bakkracht werkt samen met Bureau Coen aan het imago van de bakkerijbranche en de instroom van jongeren in de sector:
- Bureau Coen heeft begin 2023 in opdracht van Stichting Bakkracht het platform Wereld van de Bakkerij (opent in nieuw venster) ontwikkeld, dat meer jongeren enthousiast maakt voor een bakkerijopleiding.
- In het voorjaar van 2023 is een socialmediacampagne gelanceerd, gericht op vmbo’ers.
- Vanaf het najaar van 2023 volgen de workshops jongerencommunicatie.
Meer informatie? Mail naar info@bakkracht.nl.
Nieuws van Bakbekwaam in je mailbox?
Wil je eenvoudig op de hoogte blijven van actuele informatie op Bakbekwaam? Abonneer je dan op de Bakbekwaam-nieuwsbrief, en ontvang maandelijks al het nieuws over leren en werken in je mailbox!