Cover voor Workshops jongerencommunicatie ook in 2024

Workshops jongerencommunicatie ook in 2024

Concrete tips voor praktijkopleiders en leidinggevenden

Om ervoor te zorgen dat jongeren vaker kiezen voor werk in de bakkerij en in de branche blijven werken, is het belangrijk dat zij zich op hun plek voelen tijdens hun stage of in hun baan. Stichting Bakkracht en jongerenspecialist Bureau Coen hebben daarom in 2023 een workshop jongerencommunicatie ontwikkeld. Deze workshops worden ook in 2024 gegeven.

Bakkracht werkt samen met Bureau Coen aan het aantrekkelijk maken van de bakkerijbranche voor jongeren. De workshop jongerencommunicatie, gericht op leidinggevenden en praktijkopleiders in ambachtelijke en industriële bakkerijen, helpt daarbij. De workshops worden gekoppeld aan branchebijeenkomsten, aangeboden vanuit de brancheorganisaties of – specifiek voor praktijkopleiders – vanuit de ROC’s.  

“Het afgelopen jaar is de workshop een aantal malen gegeven. Deelnemers zijn er enthousiast over, omdat ze door humor en confrontatie inzicht krijgen in de communicatie met jongeren,” zegt Carla Zwierstra, directeur van Stichting Bakkracht. “Tijdens de workshop leer je wat je kunt doen om jongeren aan te spreken, bijvoorbeeld in het sollicitatiegesprek en rondom de eerste dag van hun stage of baan. Dat gebeurt aan de hand van situaties die elke leidinggevende of praktijkopleider zal herkennen.”

Concrete handvatten

Jongeren en leidinggevenden of praktijkopleiders hebben vaak verschillende behoeftes en uitgangspunten, en dat kan tot miscommunicatie leiden, legt Zwierstra uit: “In het algemeen vinden de huidige leidinggevenden en praktijkopleiders het fijn wanneer stagiairs of nieuwe medewerkers initiatief tonen en zelf zaken ontdekken, terwijl veel jongeren juist behoefte hebben aan duidelijke instructies. Om jongeren aan te trekken en te behouden, zullen wij daarop moeten inspelen. De workshop biedt daarvoor concrete handvatten die je meteen kunt gebruiken in je communicatie met jonge medewerkers of stagiairs in de bakkerij.”

Imago van en instroom in de branche

Bakkracht werkt samen met Bureau Coen aan het imago van de bakkerijbranche en de instroom van jongeren in de sector. Daarvoor heeft Bureau Coen begin 2023 in opdracht van Bakkracht ook het platform Wereld van de Bakkerij (opent in nieuw venster) ontwikkeld en een socialmediacampagne gelanceerd die is gericht op vmbo’ers.

Voor meer informatie over de workshops of de activiteiten van Stichting Bakkracht kun je mailen naar info@bakkracht.nl.

Nieuws uit de branche